Técsi Zoltán ajánlása a Balatonkenesei Bőrész kiállításhoz
SZÍN-JÁTÉK
Egy csöpp csoda
E tárlat kapcsán beszéljünk talán legelébb a csodáról. Az itt
kiállított képeknek a javát ugyanis nem ám a véletlen szülte, de ama égiekkel
játszó földi tünemény. Közkeletűbb nevén: a csoda. Ami a világnak ugyanolyan
természetes alkotóeleme kellene, hogy legyen, mint a kiszámíthatóság. De ezt
csak közbevetőleg jegyeznénk meg, hiszen a csoda ma már csöppet sem része az
életünknek – jóformán észre sem vennénk, ha megtörténne –, noha egy csöpp még
senkinek meg nem ártott belőle. A nagyobb baj viszont már nem is az, hogy talán
fel sem ismernénk, mikor suhogó szárnyaival meglegyint, de mikor néha mégis
megadatik átélni, a közelébe kerülni, megijedünk tőle, ahelyett, hogy jólesően
megrázkódnánk. Nagy baja ez a világnak, talán ezért tartunk ott, ahol.
Balla István ehhez képest kifejezetten műveli a csodát, de semmi
esetre sem magyarázza. (Hogy már Csokonai után Nagy Lászlót is belekeverjük a
mondandónkba.) Valami olyan varázsos teret teremt, s abban olyan otthonosan
mozog, hogy önmagában ettől ámulatba esünk. Igen, valami csak rá jellemző
fényteret hoz létre a síkon, az anyagból valami olyan ragyogást csal elő, hogy
az embernek káprázni kezd a szeme, s repesni a szíve.
De a csodánál maradva. Annak megfejtésénél, hogy mi a csoda
történik itt voltaképpen, azaz mi ebben az egészben a felfoghatatlan.
A virtuozitáson túl egyszerűen az, (a)hogy ez a technika
egyáltalán létrejött.
Hiszen az szerintünk közel sem lehetett véletlen, hogy éppen akkor
hullott egy csöpp piros festék az arannyal már bevont bőrfelületre, mikor annak
oda kellett hullani. Azaz amikor Balla úr éppen olyan kedvében volt, hogy ebben
meglássa a csodát. Ha lehunyjuk a szemünket, látjuk is lelki szemeink előtt,
ahogy ez a nagyra nőtt gyermek feltekint az égre, keresve szemével annak
végtelen hatalmú urát; magyarán – hogy finoman fogalmazzunk - bosszús lesz
igencsak a kárba veszett munka kapcsán. Aztán látjuk azt is e lelki szemekkel,
ahogy a következő pillanatban meg kibújik a bőréből a kis affér kapcsán, hogy
az a pötty oda, épp oda esett, s milyen átalakulás okozója lett. Mert valaminek
mindig el kell indítani a belső mechanizmust és az isteni gépezetet. S most nem
is csak arról az érzésről beszélünk, amit a felfedezés, a játék örömének
szoktunk hívni, s ami az első mozzanat kell legyen minden művészi
megnyilvánulásnál. Mert az az alap. Megítélésünk szerint ugyanis kedvetlenül
nem érdemes semmit csinálni, pláne nem alkotni. Az alkotás lelki állapota így
jobb esetben nem több, nem kevesebb, mint a gyermeki rajongás és csapongás, a
kíváncsiság és nyitottság lelkiállapota. A művész mindezt nem is feltétlenül
tudja magáról, hiszen ő csak átszerkeszti a síkot, megigazítja a felszínt,
avagy Rodinnal szólva, lefaragja a felesleget a kőről. Ezt a belőle, mögüle
feltáruló érzést voltaképpen nekünk, befogadóknak kell lefülelni, illetve
„lelki füleinkkel” meghallani.
S most akkor ejtsünk néhány szót Balla István és a bőr jóval
korábban kezdődő kapcsolatáról, küzdelméről. Ami nem éppen az a birkózásnak
tűnő küzdelem, hiszen az ő kezei között egy csapásra megszelídül, sőt, már-már
elvarázsolódni látszik ez a nehéz anyag, az összes élőt bevonó csodás takaró.
Mert Balla barátunk a „bőr börtönét” valami hajlékony, már-már illékony
felszínné képes formálni, ami aztán újra megmerevedik - de addigra már
beleköltözött valamiként a lélek. Igen, lelket, életet lehel a hajdan
úgyszintén élettel teli szövetbe, ami nélkül se a tapintás gyönyörűségét, se a
hideg ellenszerét nem ismernénk.
Az külön szépsége ennek a kiállításnak, hogy keretbe foglalja a
múló időt. Hiszen immár negyedszázada, hogy Balla István bőrrel dolgozik, s a
közbe eső több mint száz tárlat –Belgiumtól a Stefánia palotáig,Szegedtől az
Operaházig, s most Balatonkeneséig – több százezer embernek nyújtott páratlan
élményt. Önök csak annyival szerencsésebbek ezeknél az ezreknél, hogy az életmű
legjellegzetesebb darabjai mellett ennek a fentebb ecsetelt művészi
megújulásnak is tanúi lehetnek. Hogy a viszonylag konkrét, nagyon is megfogható
mondandó mellett az utóbbi öt évben valami egészen új dologgal kezdett el kísérletezni
a mi – Balatonkenesére a Katica „Kultúrpékségbe” immár hazajáró – művészünk.
Hála annak a bizonyos csöppnek. Ami – mondjuk ki újra, s lássuk be
végre -, csöppet sem véletlenül csöppent oda. Talán épp a Jóisten vagy egy
kóbor angyal szeméből…
Técsi Zoltán
újságíró
Megjegyzések
Megjegyzés küldése